Hujung minggu lalu, aku dan en hubby gi makan kat kedai yg biasa aku gi...Sambil menunggu ada terlihat seorang pemuda penjual kerepek... 3 bungkus RM 10.00..

Penjual : Abang, kerepek abg.. 3 bungkus rm 10.00 jer..

Aku : Ohhh.. ya ke. Terima kasih. takpelah dekkk... takde sapa nak makan..

penjual : oh ya bang takpelah.. terima kasih...

bila dia pergi je terus aku terfikir... kalo aku tak tolong dia beli sapa nak beli yekkk??? kira bagus dia tak merempit, tak mencuri semua.. dia sanggup jalan tebalkan muka junjung beg plastik jual kerepek???

aku pun terus ckp ngan en hubby...

aku : sayang.... belilah kerepek tu... cian dia... ok per dia jual kerepek..kita kena tolong dia yang.. kira mujur dia nak usaha.. dari dia merempeit ke.. melepak ke habiskan duit mak bapak???
( sampai kesitu ko aku mikir.....)

last-last... en hubby aku panggil balik budak tu... terus beli 3 bungkus Rm 10.00 tu...

Sebenarnya, aku bukan hendak beli sangat kerepek tu.. tetapi bila tgk penjual tu bersungguh-sungguh berniaga dan tgk dia angkat berat-berat jln dari satu meja ke satu meja, timbul juga rasa kasihan padanya. Mungkin, pembelianku yang sedikit pada hari ini kepadanya menyebabkan jualannya meningkat sedikit dari semalam atau sekurang-kurangnya lepas makan minum dia untuk hari ini.ye tak uollll ???

Posted by Diarihatiku1976 on Wednesday, March 9, 2011
categories:

6 comments

  1. Mak Izz Says:
  2. betol! kepek tu kalo xnak makan blh beri pd org lain. 2x pahala dpt.

     
  3. betul.. tak beli kesian pulak. kalau kena yang sedap tak pe.. berbaloi jugaklah kiranya kan

     
  4. atty's Says:
  5. kty kadang2 beli lah jugak..sbb kesian..kan ..kira dia ada usaha jugak..

     
  6. bobhandburry Says:
  7. hehhee selalu gak kene pada saya bende mcm ni

    zu
    http://www.zuwairiaiman.com

     
  8. Abd Karim MJ Says:
  9. Assalam sis ! betul tuh saya pon pernah jadi penjual mcm nie cuma masa tu zaman kecik2.. jual sayur dari rumah ker rumah.. jaja dari pintu ke pintu... bila ada yang sudi beli jualan tu saya rasa amat berbesar hati dan hati saya tak tergambar gembira... namum begitu kalau x beli saya tak kisah mak saya ajar kalau x beli hari ini mungkin esok lusa dia beli anggap ajer x der rezeki hari ini...

     
  10. Delimasari Says:
  11. yer betul tu INA

     

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin

Contact

E-mail :- azlina_1976@yahoo.com
No tel : - 012-2792008
Facebook :- Azlina Abd Rahman
skype :- camarputih00

Sila Klik Di Sini

GET HAPPY

FOLLOWERS