Hari ni aku rasa macam aku nak ceramah plak....
ni semua disebabkan aku tak tahan dengan perilaku gadis-gadis...
teruna-teruna di luar sana....
Apa nak jadi ni....

aku langkah je kaki kat luar umah.. mata dah rimas tgk gelagat mereka ni...
peluk sana..peluk sini....
naik motor berkepit...
konon-konon bahagia....
konon cinta....

perlu ke buat semua tu untuk tunjukkan kasih sayang kita....
ok..ok... kalo setakat peluk-peluk ada maaf lagi...
tapi??????
bila bab termengandung ni yg aku tak tahan.......
pastu buang merata-rata...
pastu nak salahkan kerajaan...

padahal... bukan salah sapa-sapa...
salah diri sendiri...
ok... aku akui.. ada mak pak yg bz bebenor
tapi kalo diri sendiri dah baik...
boleh fikir apa yg baik dan apa yg tak baik...

jgn salahkan mak pak plak...
mak pak keluar cari duit utk kesenangan korang gak...

satu lagi...
sekarang zaman IT...
satu umah satu internet..

dah susah payah mak pak ko cari duit belikan komputer..
masukkan line tenet...
apahal ko salah guna plak....
tgk gambo-gambo yg tak sepatutnya....
pastu ko layan... stimmmm... pastu mula ler bayangkan...
ko ngan timah.. joyah... mamat.... hamid semua tu....

kan ke elok ko gunakan tenet tu utk YM.. Facebook...
tgk soalan-soalan exam thn lepas....
tgk.. resepi-resepi...
balik je rumah.. lauk pauk dah terhidang...
sejuk hati mak pak ko....

Tapi aku rasa.. ini semua ada kaitan dengan pengetahuan agama gak..
kalo pengetahuan agama rendah...
tu yg susah...
mcm kl contohnya...
harapkan sekolah agama masa sekolah rendah jer..
naik je menengah habis dah....
pastu ko belajar ler agama kat sekolah menengah tu..

pastu belajar agama plak.. yg basic jer...
mcm aku dulu...
bab munakahat ada...
bab adap...
tauhid ada...
mcm-mcm tau...
selagi sekolah agama aku tak sampai darjah 6 atau darjah khas..
jgn harap ko nak berhenti...
tak kiralah...
masa tu ko dah tingkatan 5 ke.. apa ker...
janji sekolah agama sampai darjah 6 sekurang-kurangnya...

sekarang lelaki dan pompuan tak sama mcm aku dulu...
sekarang pengaruhnya byk...
darjah 3 dah getik nak bercinta...
cepat matang tul....

korang tgk jelah kat midvelly.....
yg bercium depan korang pun boleh jumpa kat sana...
inikan yg berpeluk-peluk tu....

eeermmm.. entahlah....
org kata bayi ni ibarat kain putih...
terpulang kita nak mencorakkannya....

pada aku...
corak apa pun boleh...
yg penting pengetahuan agama kena mendalam....
aku setuju sgt kalo di malaysia ni...
waktu persekolahan dari kul 7.00 pagi hingga 7 malam...
pagi belajar ilmu dunia.. petang ilmu akhirat...
senang.....
takdelah muda mudi sekarang berpeleseran tepi jalan...
sebb semua dah dilonggokkan dalam bangunan...
mak pak pun mudah...
silibus tu plak kenalah yg tak memboringkan....
pagi sekolah mcm biasa.....
petang belajar ilmu akhirat... teori dan praktikal...

amacam..
korang setuju tak.....

Posted by Diarihatiku1976 on Thursday, February 18, 2010
categories:

11 comments

  1. Miss Nurul Says:
  2. setuju2....ntah apa2 je skrg ni kan..

     
  3. btol2... segan ouh tengok dak2 skang...

    lebih2 lagi yang laki tuh... makan pun mak ayah masih tanggung, ada hati pulak nak kapel2...belajar entah ke laut peginya...

     
  4. SURIA AMANDA Says:
  5. betul3x...pokok pangkal kat hati sendiri..jangan nak salah kan mak bapak yang kurang beri perhatian..salahkan anak yang xde otak..orang anta pi sekolah suh jadi pandai..ni sibuk nak cari kapel la..itu la ini la..susah nak ckp la kan...

     
  6. setuju3...tak kisahlah kena bayar lebih utk pendidikan anak2 asalkan terjaga..ilmu duniawi + akhirat seimbang...

     
  7. GhOsToNe Says:
  8. setuju2!
    ak pn meluat tgk diowg!
    menyampah!

     
  9. Shida Says:
  10. setuju ngan k.ina..budak2 zaman skrg ni,dah tak de perasaan malu..kita plak yg malu tgk diaorang..

    a'ah lah kak..kita pon sekolah agama sampai darjah khas..selagi tak abis,mcm tak complete..ada belajar mcm2..bab ibadat,munakahat,sirah..tapi skrg ni mcm susah nak carik sekolah agama mcm kita dulu tu lah...naper ek...

     
  11. ye la..diorg ni dah langsung x de malu kan..yg perempuan bangga menonggeng kat motor..kesian tol

     
  12. LiAnA Says:
  13. menjaga anak zaman sekrg dh makin mencabar.. mak pak pun kena byk tambahkan ilmu..

     
  14. kirana Says:
  15. geli tengok budak2 sekolah bercinta...
    sekolah tak habis dok sebok jiwang

     
  16. skrg dah melarat sgt kes gini
    x tahulah apa yg ada dlm pikiran mereka
    pembangunan tanpa pengisian

     
  17. Elyn Says:
  18. setujuuuuuuu

     

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin

Contact

E-mail :- azlina_1976@yahoo.com
No tel : - 012-2792008
Facebook :- Azlina Abd Rahman
skype :- camarputih00

Sila Klik Di Sini

GET HAPPY

FOLLOWERS