Full width home nuffnang

Sebelum aku citer panjang lebar bab adik ipar aku berhijrah ke KL..
meh aku citer dulu kisah sewaktu result dia kuar..
dan kisah sewaktu urusan perpindahan sekolah...

Tapi korang kena spend masa kat blog aku ni lama ler...
sbb aku nak citer panjang lebar ni...

korang tahukan.. aku memang buat persiapan sebelum urusan perpindahan dibuat..
aku tanya Pejabat pelajaran Kajang..
Tanya PPD Dungun...
Tanya sekolah lama dia..
Tanya sekolah baru dia...

aku buat semua ni cozz aku takna urusan tu nanti akan menyusahkan kedua-dua pihak..
maklumlah.. dia jauh..
bukan senang nak berpatah balik...

So.. hasil dari berpincangan we all ..
we all decite uruskan perpindahan sewaktu result PMR diumumkan..
sbb. masa tu Pengetua ada di sekolah...
senang le kan...

So dipendekkan citer
masa PMR dijangka diumumkan pada 24hb Disember 2009...
terus we all apply cuti...
bertolak ler kami ke Tganu...
habis kejer terus bertolak...
sampai dah kul 12 .00 mlm
pagi-pagi kul 9.00 terus we all gi sekolah dia..

orang belum ada lagi..
kamilah 1st yg ada.. semangat wehh...
bukan per... kami tak nak urusan tu susah.. dan masa yg ado plak pendek..
sbb tu seawal pagi we all dah ready...

sunyi sepi sekolah tu...
kalo tgk kat TV ke paper... mcm meriah je..
tapi sekolah pendalaman ni..
sunyi yg amat...

sampai je.. duk kejap..
datangler Penolong Kanan Hal Ehwal pelajar...
nak amik result tak boleh lagi...
sebab katanya pengetua tak mai lagi...

So.......kami serahkan semua surat yg ada dulu......
tetiba dia kata kena gi buat sumpah....

adohai...
dulu aku call takdelah plak dia kata kena buat sumpah bagai...
so we all terpaksa turun ke Dungun..
dari sekolah ke Pekan Dungun mengambil masa 30 minit...
pastu dicampur dengan tercengang-cengang cari Pesuruhjaya Sumpah
terus urusan tu dah jadi 2 jam 30 minit...
perjalanan pergi dan balik tu...

sampai je kat sekolah tu semula..
PK HEM takde plak...
katanya urusan betulkan kereta yy rosak....
tinggal ler kerani-kerani jer...
adohai.. masam tu ler nak betul kan keter...

Tetiba kerani tu kata...
surat aku takleh proses sbb pengetua tak sign...
PK HEM takde...
pengetua plak tak datang sekolah langsung...

Aku dgr pengetua tak datang langsung
terus menyirap darah aku....
setahu aku pengetua wajib ada masa result diumumkan...
student amik result dgn kerani sekolah jer...
cikgu pun datang lewat.. dah tghari baru muncul....

aku minta kerani tu call pengetua...
aku merayu dia untuk datang..
kalo taknak datang biar aku susah skit datang jumpa dia..
aku sanggup...
takpe..janji settle...

sbb aku nak balik ke KL petang tu jugak..
dan kebetulan esoknya dah cuti krismas...
28hb plak PPD Kajang nak uruskan daftar masuk plak...

kerani tu call ler si penegtua tu...
tapi pengetua tetap takmau datang..
katanya jauh.. umah dia Kemaman...

Aku dgr tak mau datang.. bertambah naik darah aku...
aku suruh kerani tu call biar aku ckp sendiri...
si kerani tupun call ler..
haram sudah tak mau angkat...
aku call guna hp aku dekat 30kali pun tak angkat...

last-last kerani tu call Penolong Kanan Pentadbiran plak...
pun sama tak mau datang.... sbb katanya bukan dia yg kena bertugas...
aku merayu dengan dia biar aku datang umah dia...
mujur dia sanggup...
so bertolak ler aku kat umah dia yg jauh tu...
takpelah.. janji settle...

tapi disebabkan aku tak puashati dengan pengetua tu..
aku hantar SMS...
aku tulis..
" Salam... Sepatutnya sebagai Pengetua Tuan ada semasa result diumumkan... tetapi saya tunggu dari jam 9 pagi hingga 1.00 petang tiada pegawai kanan.. hanya kerani sekolah saja. saya akan panjangkan aduan ini di Kementerian Pelajaran Malaysia. harap Maklum...


hah..aku tulis gitu...

pas tu.. berdesup dia call aku semula minta maaf...
takut agaknya...
kena tukar sekolah 24 jam ke kan...

aku pun apa lagi....
bebel marah mcm aku marah anak je..
hilang hormat aku pada dia...

apa...
dia ingat sekolah pendalaman boleh buat sesuka hati...
cuba waktu aku call tu dia angkat...
bincang elok-elok..
kalau dia takleh datang biar aku datang...
tapi dah call tak angkat... tulah ler padahnya....

patutnya...
waktu result diumumkan ko datang ler.. tgk anak-anak buah amik result..
ucapkan tahniah..
beri peransang..
ni hampeh...

masa tulah ada hal...
kalau hal penting ker takpelah..
ni hal remeh temeh..
nak betulkan keter ler...
duk jauh ler kemaman....
habis selama ni ko ulang alik gi sekolah camner....
boleh plak...
masa nilah takleh plak

samaler dengan kes Ahli parlimen yg tak datang parlimen tu..
tak tahu masa bila penting.. masa bila tak...
ee geram aku...
nilah yg dinamakan birokrasi....
benda yg boleh diuruskan sehari jadi berhari-hari....

so itulah citer aku.. hari yg penuh dengan kemarahan...

14 comments:

  1. kalau sy...pun saya marah..
    Untuk pengetahuan awk..pengetua/guru besar mmg waktu kerjanya waktu pejabat..so kalu dier takde kt sek mungkin dier mc atau cuti rehat..tp memandangkan result keluar aritu dh mmg ler wajib dier kena ada kt sekolah..termasuk ler gpk2 yg lain..kalu cikgu plak selalunya waktu cuti guru bertugas jer ada..kalu time result kuar plak cikgu2 yg berkenaan jer yg ada kt sekolah..kesian kt awk tel banyak kali sanggup dier tak angkat?pelik..
    Bagus jugak awk gertak camtuh..nie mesti pengetua lelaki kalu perempuan xder camni nie..memalukan.:(

    ReplyDelete
  2. huhu...
    ian yg bace ni plak geram ngan pengetua tu..
    ade ke lepas tgn gitu je kan??
    mcm xde tanggungjwb lagsung kan??
    bagus sgt la akk antar sms gitu kak..
    bg die sedar..

    ReplyDelete
  3. iskhh ape punye ketua gitu
    tgk mcm guru besar skolah mak aku
    maghrib2 call suh dtg esk pagi2
    hahhaa sian mak aku dpt bos gitu

    kan best mak aku dpt bos mcm pengetua yg dok kemaman tu
    bahagia hidup anak2 sbb mak ade kt umah time cuti skolah
    haaiishhh

    ReplyDelete
  4. illa dan ina ... akak faham.. sesiapa pun tak kira cikgu ke apa ke time cuti sekolah memang masa nilah nak rehat.. tapi kan ker waktu tu time result kuar... dia patut ada kan.. lagipun akak dah call dia sebelum akak nak datang.. dia yg cadangkan akak uruskan masa result kuar.. sbb dia ada time tu katanya...
    tu yg angin satu badan tu ...

    ReplyDelete
  5. elok tu,bagus buat camtu. lg bagus panjangkan ke kementerian betul2. ingat dekat agaknya,terok btl!

    ReplyDelete
  6. elok nyer report je kt kementerian...bior..jadikan pengajaran...jgn igt dia HM..dia nk beso kepala....

    ReplyDelete
  7. hihi.... itulah.. memula memang nak gitu..tapi bila dia merayu minta maaf kesian plak...kiranya atas timbang rasa ler kan...

    ReplyDelete
  8. uish... ada ke cenggitu.. takpatut betul la pengetua camtu.. eemm bagus gak kan.. biar dia tau.. bila dah kena ugut.. tau takut

    ReplyDelete
  9. baca pun marah -memang bengap laaa - pesal la suka menyusahkan idup org tak angkat pulak so rudee

    ReplyDelete
  10. huk alos..camne leh jadi pengetua gitu..

    ReplyDelete
  11. ish ish ish...
    malu sy tgk pengetua tu... menjatuhkan prestasi pengetua/guru besar n cikgu btol.... sy yg malu even sy bukan cikgu tp abh sy bekas GB... btol kata kak illa... sepatut nye pengetua ada time ari kerja... kecuali MC n cuti... n setau sy la..keputusan exm.. biasa nye pengetua yg g amik kt PPD... ke tak??
    pengetua tu kena belajar dgn abh sy ni... jd kan sekolah sebagai umah ke2... tpt lain xde nk lepak.. skolahhhh je lah.. evn kami tak duduk kt kuaters pon

    ReplyDelete
  12. harap-harap... pengetua-pengetua, penolong kanan serta cikgu-cikgu kat luar sana jgnlah mcm they all ni...

    ReplyDelete
  13. tak patut btol pengetua tu..xde rasa bertanggungjawab langsung..sepatutnya dia dtgla..hari result kuar ni kan hari yg pnting.. skurang2nya dtgla bg support..klu sy jadi akak, saya buat aduan juga pada kementerian.biar dorang pantau ..tak pon hntr surat kat paper.biar sume pengetua2 hampeh macam ni kecut perut sket..

    ReplyDelete
  14. 100% sokong ngan sms ugutan ina kat pengetua pemalas tu..biar dia kena tindakan disiplin!

    ReplyDelete

Bottom Ad [Post Page]