Selama ni aku tak pernah tegur atau suruh yg beria-ia kepad adik ipar aku...dia bukak suara nak tolong baru aku suruh itu ini... sbb aku taknak disalah ertikan org... kata memerintah dsbnya....

tapi lama-lama aku tgk ..takleh jadi budak ni..... 3 bulan pertama dia duk umah aku.. tahu gak ringan tulang... tapi balik dari cuti sekolah sekolah baru ni.. aku tgk lain benor perangai nyer... buat dekkkk jer... mcm hidup sebatang kara jer.....

tak suruh tak buat... mana plak ilmu yg dia dapat agaknya... kat kg ker.. ada org ajo ker.... entah ler....tapi hari ni... masa aku tgh operasi kemas umah... tiba-tiba hati aku rasa mcm nak jerit jer...

mana tak nyer.. dahlah bangun lewat... bangun-bangun baca paper... pastu aku sapu sampah dia tak beralih pun dari kerusi dia... aku basuh baju pun gitu... takdelah dia nak angkat sidai ke.... isssk melampau ni.. ingat mem ker.....

aku pun entah hantu mana yg hasut terus bebel... aku kata kita hidup ni.. kena sensitif dengan persekitaran kita... jgn duk fikir dunia kita jer.... tolong apa yg patut.. takkan nak duk diam jer... abg din tu lelaki.... takkan lelaki nak buat benda tu semua.. kalo dia buat itu kira syukur... tapi kita yg pompuan ni kena buat dulu.... tak larat baru suruh dia...

kalo duk umah.. baca buku..baca buku... exam cemerlang takpe... ni duk umah tido..tido..tido.... sapu habuk pun tak.... mana boleh....

bebel panjang aku.... bla..blaa.bla.a..blaa...................

lantaklah..... aku nak ajor dia...

dulu-dulu masa aku selalu bebel dia rajin....

kali ni balik ke tabiat asal.... maklumlah cuti sekolah lama... tak buat semua tu.. terus lupa....

balik umah kalo tak masak.. dia hentam meggi jer... sanggup makan meggi keras-keras dari nak bangun jerang air dalam periuk....


masak simple-simple pun tak nak dahhhh,......

aku balik... aku tgk.. rumah tak kemas.... pagi keluar mcm tu petang balik pun mcm tu... takdelah dia nak buat apa yg patut..............lauk semua dah ada.. goreng ikan pun tak buat dah.... masak nasi pun nak kena call baru masak...

sekali hantu aku datang.... senyap semua ...... dengan laki aku senyap tak bersuara....

aku takdelah nak dera dia... tapi setakat nak buat benda-benda yg simple takkan tak boleh....takpe..takpe.... aku nak tgk 1 bulan ni camner...

Posted by Diarihatiku1976 on Sunday, June 27, 2010
categories:

5 comments

  1. Sharinginfoz Says:
  2. susah jugak kan. apa-apa pun langkah yang bijak kena cakap jugak

    Segmen Blogger: Velasrizal

     
  3. Karim Mj Says:
  4. Huyo.. ini sudah dasar mahu jadi mem nie... wah wah.. leps ajer lah... boomb...

     
  5. Puteri Satu Says:
  6. cam pahat lak si ct ni ye... sekali ko bebel sekali tu dia buat.. ko diam.. tak buat terus... gitula bebudak remaja sekarang...

     
  7. kak Erna Says:
  8. ina tak salah..bolih tegur..pompuan lagi ..anak akak yang lelaki semua ni pun kalau tak tolong..akak bebel jugak..tak kan tak bolih tolong sidai kain,lipat kain..aatupun sapu sampah kan...

     
  9. sz | m.s.s Says:
  10. hehehe...mmg gitu laa ye kak....risau jugak anak daraku nnt camne ropa gayanya...kalo pemalassss mmg nak kena bebel setiap setengah jam...
    kat umah saya ni ada adik sepupu lelaki dok skali, tp klu cuti sem la atau weekend, sibbaik pandai bawak diri basuh baju sendirik / basuh pinggan cawan (yg dia guna la) tp cam biasalah budak lelaki takdelah kita nak harap sgt buat keje rumah ni..ihiks...

     

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin

Contact

E-mail :- azlina_1976@yahoo.com
No tel : - 012-2792008
Facebook :- Azlina Abd Rahman
skype :- camarputih00

Sila Klik Di Sini

GET HAPPY

FOLLOWERS