Ok.. ini cuma pendapat aku.. takde niat nak kutuk sesiapa..
tapi kalo ada yg terasa... itu bukan salah aku ekk...
dah nak terasa.. nak buat camner kan...

tak lama lagi opis aku akan buat temuduga kenaikan pangkat..
aku syorkan agar setiap calon yang nak ditemuduga tu..
jabatan pandang-pandang.. jeling-jeling.. lihat-lihatlah...
bukan per.. sbb ianya utk jabatan gak...

nape aku kata sedemikian????
kerana aku tgk yang dapat kenaikan pangkat tu... memang rezeki dialah...
dah memang org penerangan kan.. bila bercakap memang pandai.. fasih...lancar...
so tak heran boleh jawab walau ditanya selama 1 jam pun...

tapi .. dari segi mutu kerja.. hancus... prestasi keje ..hancus..
disiplin kejer hancus.... bukan aku tak kenal pun sapa-sapa yg berjaya tu...
tapi tak semualah... ada gak yg dapat tu memang betul-betul berkaliber...
yesss... itu memang bagus....

tapi yg aku sedih.. bila yg dpt tu ..mak aii nauzubillah...
tu yg rasa geram je tu.... tapi yelah kan.. dah memang rezeki dia...

sbb tu aku mengharapkan jabatan ada transfomasi....
setiap calon yg layak ditemuduga tu perlulah ditapis oleh jabatan dulu..
Sumber Manusia memainkan peranan... bincang dengan panel temuduga...
adakah mereka-mereka ni boleh diperakukan...masa bincang tu plak...
bincang bab tatatertib, disiplin, prestasi....

hah bab prestasi lagilah aku tak puas hati... yg malas pun..
boleh dapat prestasi tinggi.. sbb per... sbb kalo bos beri rendah plak nanti..
reputasi dia plak teruk... anak buah rendah takkan bos plak tinggi kan...
so baik baik biasa-biasa jer...

yang dah memang bagus plak.. bos tak nak bagi markah lebih 90...
alasan sbb nanti kena buat justifikasi...adohaiii....
kalo dah memang bagus.. apahal plak malas nak buat justifikasi..
buat jelah.... bukan susah pun.. isi borang yg ada jer...
tulis apa yang lebihnya tu.... tul tak...

ok..ok.. sambung... jauh dah nyempangnya ni...
ok.. bila panel dah berbincang .. barulah main peranan masa ditemuduga tu...
barulah boleh rekemen ngan SPA.. sapa-sapa yg jabatan fikirkan
layak @ tidak..sbb SPA pun.. bukan tahu pasal jabatan pun...
jabatan lah yg pilih..sapa-sapa yg jabatan rasakan layak utk
berkhidmat dengan jabatan...

itu lebih bagus aku rasa....tapi tulah... kalo ikutkan..
byk lagi aku nak kongsi..tapi siapalah aku... aku hanya insan biasa jer...
takde siapa pun nak dgr...tapi aku tegur ni..
sbb aku sayangkan jabatan... betapa aku susahnya nak
dapat berkhidmat dengan jabatan... jenuh 8 tahun aku mencuba..
akhirnya aku berjaya... sbb tu aku berikan komitmen pada jabatan 500%...

sedihlah... bro....ada pegawai yg buat surat pun tak tahu... usahkan surat...
nak fail surat pun hancus... kejer plak.. tak melambangkan pegawai langsung..
tapi ada hati nak nak naik pangkat...bila ditegur...
dia kata aku ni bebel jer....

Pengalaman di IPT berbeza dengan alam pekerjaan ..
Yer , mereka akan belajar ..
tapi kena yang berlagak tak nak di ajar dek orang bawahan , camana ?
Malah siap tunjuk pandai lagi ...

Kepada calon-calon yang berjaya nanti...
jgn angkat hidung tu tinggi tinggi yer ... senyum selalu ...
kalo rasa-rasa sebelum ni tak elok... bila naik pangkat tu..
bawak-bawaklah ubah perangai... jgn sama jer... perangai lama...
kalo mcm nilah ...alamatlah jabatan akan sama di takuk lama...
dah tahun 2010 bro... lagi 10 tahun 2020...
so fikir-fikirkanlahhh ekkk....

Posted by Diarihatiku1976 on Tuesday, April 13, 2010
categories:

7 comments

  1. oo.. ni sumer jenis cakap tak serupa bikin la ni ekk..
    sabar je la..nak ckp lebih2 pun takut ade tersinggung kan...
    so harap2 diorg dpt majukan diri supaya lebih effective dan efficient la gamaknya...
    kalo nak $$$ tinggi, tapi keje hancus.. mcm tak berbaloi je diorg ni naikkan..

     
  2. atty's Says:
  3. harap lepas ni sapa yg dpt naik tu ..
    bawak2 lah berubah ye..ekekekee..

     
  4. Miss Nurul Says:
  5. ada jenis manusia ni...dpn bos dia la yg baik...bagus gila. tapi realitinya mcm apa jek. akak yg dah lama keje..for sure dh masak sgt kan. sy yg br 2tahun keje pun..xtau nk kata apa dah. mengucap panjang jela tgk fe'el masing2. walhal..keje yg dibuat tu la utk gaji.. bila dpt gaji bkn main. tp sedar ke x...halal ke gaji yg dimakan tu. yg disuap ke mulut anak2. nauzubillah..

     
  6. betul ckp akak...mmg selalu terjadi..... mase interview kemain lagi okey ...tapi bile dah kerja tak perfom...mmg byk kes camnie kak....

     
  7. itu laa kelebihan irg yg pandai cakap kak...selalunya cakap bukan main tp habuk pun tarak...tp masa interview selalunya mmg itu la yg panel nk tgk kan..keyakinan...ermmmm...sedih gaklah tgk org sepatutnya layak dpt kenaikan tp kurg dr segi "promote" diri tak berjaya...yg ntahapa2 plak dpt..huhuhuhu

     
  8. lily lotus Says:
  9. sendiri jawablah kat akhirat nantikan...

     
  10. Delimasari Says:
  11. mmg sakit klu kes begini terjadi yerk INA...

     

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin

Contact

E-mail :- azlina_1976@yahoo.com
No tel : - 012-2792008
Facebook :- Azlina Abd Rahman
skype :- camarputih00

Blog Archive

Sila Klik Di Sini

GET HAPPY

FOLLOWERS