Salam Ramadhan Al-Mubarak untuk semua pembaca Blog Diarihatiku...
Hari ni dah pun 3 hari kita berpuasa...alhamdulillah syukur padaNya...kerana kita diberi kesempatan untuk menikmati dan menghayati bulan yang cukup mulia ini...

Entah kenapa.. tiba-tiba aku teringatkan zaman budak-budak dulu... bagaimana gembiranya menyambut bulan yang mulia ini.... pelbagai perasaan yang bermain dibenak aku masa tu....rasa syahdu... rasa tenang... rasa rindu... kelakar dan sebagainya...
ya Allah... betapa bersyukur aku kerana diberi peluang untuk merasai dan melalui bulan yang dimuliakan ini...

Pada ketika ini..pelbagai kenangan yg bermain dibenakku...Bila tibanya bulan puasa... aku sungguh rindukan kampung halaman aku di Muar... rindukan suasana dulu-dulu semasa berpuasa bersama keluarga besar aku seramai 14 orang adik beradik tu...kecoh tau masa tu... riuh rendah jadinya... saat nak menunggu pengumuman berbuka tu, suasana bising dengan hiruk pikuk gelagat adik beradik aku... Bila terdengar je suara azan berkumandang.. suasana bertukar dengan sunyi sepi... khusyuk menikmati juadah yg disediakan oleh mak....

Ingat lagi waktu zaman persekolah sewaktu baru belajar untuk berposa... badan lemah gemalai mcm nak pengsan... Arwah abahlah yang akan mengipas menggunakan suratkhabar untuk aku tahan sampai berbuka posa... mcm-mcm kata semangat yang dia berikan pada aku ketika itu...pernah gak... masa zaman sekolah dulu.. punyalah panas terik bulan posa tu... arwah abah sampai bekalkan aku ais untuk ke sekolah.. ais tu abah pesan suruh tuam-tuamkan kat sekitar leher, ubun-ubun dsbnya... kelakar kan... aku tahu ..abah nak ajar anaknya berposa...

satu lagi... bulan posa ni gak.. aku teringatkan arwah atuk aku yang meninggal sama ngan arwah abah... selang 6 bulan je they all meninggal....padahal zaman mereka hidup.. mereka saling bergaduh sesama sendiri tau... last-last.. meninggal jarak yg dekat manakala kubur pun sebelah menyebelah je... tulah .. kuasa tuhan kan... semoga Allah melimpahi rahmat ke atas kedua-dua roh mereka... al-fatihah....

Korang nak tahu tak... dulu kan.. arwah atuk dan abah saling bertengkar.. ada je yg tak kena... riuh pikuk bebelan Atok dan abah masa tu... semuanya takkan berulang kembali.... ianya hanya menjadi kenangan yang paling indah untuk dikenang... untuk dirindui...bila petang menjelang sebelum berbuka... arwah Atok sebok di dapur dengan mak untuk menyediakan juadah berbuka... abah plak kejernya buat air teh o panas...

Kalau sahur plak... arwah atuk dengan mak dan arwah abah yg paling sibuk sekali.. kul 4.30 je mereka bertiga dah bising kat dapur... siap semua abah akan panggil aku dan adik beradik yg lain untuk bersahur.. masa tu arwah atuk selalu buat kerabu pegaga, acar ikan atau acar telur... begitu rindu... rindu sekali.... sangat rindu... dengan air tangan arwah atuk.....

kalau dibandar ketika ini.. aku hanya berbuka 2 suami isteri.... tapi dikampung suasananya lain... masih aku ingat ingat... bila tiba waktu berbuka... penuh hidangan... sehinggakan tak tahu mana satu nak dimakan.... jiran tetangga ramai yg menghulurkan juadah berbuka... selepas itu mak akan membalas pemberian mereka ....tapi dibandar... tiada lagi suasana sedemikian....tpi aku still lakukan semua tu... biarlah orang tidak membalasnya pun...

Aaaarrggghhhhhhhhhhhh... sungguh indahnya .. suasana itu kan....

selagi hayat dikandung badan aku tak akan lupakan..... selagi Ramadhan ku tempuhi dan lalui...selagi itulah... aku akan kenang.. dan insyaalah... jika ada rezeki aku ramdhan ini... aku akan ceritakan semua kisah ku ini pada anak-anak aku....Biar mereka merasakannya...insyaallah....

Buat seluruh keluargaku....

kak long, kak ngah, kak uda, abang pah, abang man, ancik, uteh, abang lid, abang noh, deris, razak dan ayun.... aku ucapkan Selamat Menyambut Ramadhan... Maaf kan aku.. jika ada tersalah silap, terkasar bahasa, termakan, terminum, terambik, tercuri, terngumpat, terngata, ter..ter..ter... ya...

Kalau boleh ku ulang masa... aku akan pastikan zaman kanak-kanak aku tidak senakal yang pernah korang tahu....

Posted by Diarihatiku1976 on Monday, August 24, 2009
categories:

6 comments

  1. Fiza's Says:
  2. mmg best kalau igt kenangan posa masa kecik2 dulu.. curi2 minum air hahaha

     
  3. rasp Says:
  4. ramai adik beradik u ek sis...mmg best bila time2 posa, raya...
    mmg menjadik kenangan tul kan...

     
  5. Mamamanja Says:
  6. jom join contest kenangan berpuasa masa kecik2 di blog MM

     
  7. HappyIrfa Says:
  8. rasa nak buat en3 ramadhan mas akecik,tp tak tahu mana nak mula.kenangan yg tak mungkin berulang kembali

     
  9. PuteriSatu Says:
  10. oit...tiru entry aku ek....kena ni kang..!

     
  11. Mak Izz Says:
  12. syahdu syahdan bc entry akak kali ni. byk kenangan ms kecik2 dulu kan, terasa benor kita ni dh tua (umo je tua, rupa paras muda lagi) ahaks! ferasan la pulak. sy dr kecik besar di KL, mmg xdela kak tukar2 juadah ms berbuka. kt kg mmg gitu eyh? bestnye... lauk pauk penuh atas meja (padahal yg kta masak cuma 1 jenis aje) hehe..

     

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin

Contact

E-mail :- azlina_1976@yahoo.com
No tel : - 012-2792008
Facebook :- Azlina Abd Rahman
skype :- camarputih00

Blog Archive

Sila Klik Di Sini

GET HAPPY

FOLLOWERS