Kalu tgk tajuk kat atas tu.. mcm tajuk umah aku je kan..
Tapi aku bukan nak citer kisah umah aku di Kajang ni.. yang aku nak citer kisah umah mak aku kat kg di Muar tu.. sebenonya umah ni dibina pada tahun 2004-2005 yang lalu.. sebelum ni umah aku umah kayu jer.. memang uzurlah umah aku masa tu.. maklumlah orang susah... ingat lagi aku.. umah lama aku tu dulu jenis umah lantai atas tu.. yg kat bawahnya ada jaring-jaring.. ayam itik semua boleh masuk tu.... (alamak gambo plak takde...)

masa tu kan.. masa aku dah keja kan.. bila tiba time nak raya kan.. aku sakan kemas umah.. maklumlah bf nak datang... masa tu siap tukar tikar getah... kena ada tikar getah.. sebab lantai dah jarang-jarang pecah, kopak bagai kan...

Tikar getah plak takleh beli sikit.. kena beli sekayu gitu.. umah lama.. besar..
Tapi yg jadi memori aku umah lama tulah majlis perkahwinan aku dijalankan... masa tukan.. majlis aku kena buat pelamin kat luar.. sebab umah mak aku dah repot lantainya... masa abang aku kahwin kan... siap bertongkat lantai umah aku tu.. kena tongkat sebab bimbang roboh lantainya... so masa majlis kahwin aku we all fikir baik buat pelamin kat luar je... senang...

masa tu ingat lagi aku.. arwah abah selalu ckp nak umah baru.. nak umah baru... tapi apakan daya walaupun kami adik beradik ramai tapi kami tak mampu nak buatkan mak dan abah rumah batu.. masa tu abah nak umah batu...

sedih sgt tau.. masa tu aku kecik lagi.. takdelah kecik mana.. kiranya dah remaja gak.. masa tu aku berazam kalau aku dapat kejer tetap aku nak buatkan mak abah umah... alhamdulillah doa ibu bapa aku.. aku dapat kejer tetap kat kerajaan.. masa tu aku tak sabar nak buat pinjaman perumahan....aku pun tanyalah pejabat aku camner prosesnya...

tapi malang seribu kali malang.. sungguh susah masa tu nak buat loan perumahan.. byk syarat-syarat yg kena dipatuhi....antaranya :-
1) aku kena confirm 3 thn dulu
2) aku kena pastikan tanah tu nama aku

kedua-dua syarat tu tak cukup lagi buat aku masa tu.. kecewa memang kecewa.. masa tu gaji aku RM 583.00 jer.. tapi berangan nak buatkan mak abah umah batu...frust giler aku masa tu...

masa tu aku ckp ngan mak suruh sabar aku confirm 3 thn.. pinjaman yang aku layak masa tu 60k jer.. tapi oklah kan.. 60k kalau nak buat umah batu kat kg memang cukup kan.. tapi yg jadi masalahnya bab nak tukar nama geran tanah tu .. takut sgt aku... sebab bab tu memang sensitif... maklumlah adik beradik aku ramai.. tanah sekangkang kera... so bab nak tukar2 nama aku sorang tu yg aku risau tu...

So disebabkan itulah aku tak jadi nak buatkan umah mak aku masa tu.. itulah antara-anatara dugaan yanga da pada aku masa tu.. pening kepala mikir masatu.. tapi dipendekkan citer...

Syukur alhamdulillah....Allah makbulkam impian mak abah aku...

Kebetulan tanah kami yg kat belakang umah aku tu.. kerajaan nak buat highway by pass ke melaka-muar-batu pahat...So kami pun diberi pampasan ... dengan duit pampasan tulah mak abah buat rumah yang sempurna untuk kami adik beradik berkumpul...
harapan mak abah.. kalau mereka dah tiada... mereka mengharapkan anak-anak mereka tidak berpecah belah.. still balik kg dan berkumpul adik beradik, cucu, cicit, anak saudara semua...

Now.. impian abah setakat ni memang terlaksana... kami adik beradik memang berkumpul dirumah ini apabila tibanya syawal ataupun saja berkumpul-kumpul....

Tapi aku still bimbang.. sebab... setakat ni mak masih ada.. kalau mak dah takde adakah family aku akan berkumpul seperti hari ini?

Hanya allah yang lebih mengetahuinya... tapi ikhlas aku luahkan.. aku memang mengharapkan family aku dapat berkumpul adik beradik... maklumlah keluargaku.. keluarga besar... anak saudara pun dah dekat 40 orang.. kalau mereka tidak berkumpul.. aku bimbang mereka tidak kenal sepupu atau saudara mara lagi... betul apa yg mak abah fikirkan...

Akhir kata dari aku... jika adik beradik ku membaca luahan hati aku ini...

Aku memohon dan bersujud kepadamu...jika mak dah tiada nanti baliklah.. baliklah berkumpul seperti dulu-dulu...seperti zaman kecik-kecik dulu.. buangkan segala sengketa, segala perasaan marah atau ketidakpuasan hati...

dan bagi abang dan kakak iparku.. aku memohon agar anda kalian memahami maksud tersurat impian mak dan abah dulu... jika anda semua telah berumahtangga dan menetap diperantauan.. baliklah... baliklah sekurang-kurangnya dihari raya... sewaktu syawal menjelang tiba....hanya itu saja cara yg dapat mengeratkan keluarga kita...

Posted by Diarihatiku1976 on Wednesday, August 26, 2009
categories:

8 comments

  1. LoVEaQshA Says:
  2. owh akak dok kt tmn bakri yer..
    erm raya nti lehla zura singgah kg akak lau akak lik sn kn!!!~!hehe

     
  3. Ibuhani Says:
  4. sedih yang....baca entry kali ni.....tersentuh...sbb umah k. ani yg kat pilah tu pun mcm tu jugak, tmpt kita org adik beradik berkumpul. Kita =p :)

     
  5. MRS. K Says:
  6. family first!!

     
  7. lidasyah Says:
  8. syahdunya entri kali ni... sabar yer ...

     
  9. SyaNa Says:
  10. sedihnye entry ni
    tu la bile da sume berkeluarga jurang pn makin besar
    mcm2 ragam ade. tp air dicincang tak kan putus
    ewahhh aku..hheeee

     
  11. YanDarwisy Says:
  12. cantiklau umah ni..redup jer mata memandang. Kaler cat pun nampak menarik, Anyway..salam singgah.

     
  13. HappyIrfa Says:
  14. cantik umah awak w.pun cuma nampak setengah jer..semoga impian awak dimakmulkan utk berkumpul setiap kali raya.saya pun sama

     
  15. Mak Izz Says:
  16. umah ni cantek. mak ayah sy pn teringin rumah cmni bina kt kwsn kg tapi lum mampu lg. mmg tersentuh bc entry akak kali ni, moga apa yg diimpikan menjadi kenyataan selamanye ye kak.

     

Post a Comment

Blog Widget by LinkWithin

Contact

E-mail :- azlina_1976@yahoo.com
No tel : - 012-2792008
Facebook :- Azlina Abd Rahman
skype :- camarputih00

Blog Archive

Sila Klik Di Sini

GET HAPPY

FOLLOWERS