Khamis lepas aku berbuka simple.. en Hubby takde umah.. ada program kat Kepong.. majlis bebruka puasa dengan Komuniti Bestari dia.. aku malas nak ikut dia

So aku berbuka sorang jelah kat umah..... Hanya berbukakan Mee Goreng Sajokkk...

Yg Best tukan.. ingatkan dia berbuka sedap kat majlis tu.. rupanya dia ingat masakan isteri gak.. balik umah makan dengan banyaknya.. sebab dia kata dia makan skit masa kat majlis tu terus berterawih....

Itulah kan.. penangan air tangan isteri...

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Saturday, August 29, 2009
0 comments
categories: |

Aku kan dah janji yg ramadhan kali ni aku nak masak ....
So... masa ramadhan ke 5 hari tu aku tunaikan janji aku...
Aku start memasak.... hahahhaha... sementara mood memasak ada.. kan..

So inilah antara menu aku hari tu...


ini bubur lambuk Kg Baru.. Setiap hari En Hubby aku akan bawa balik bubur ni.. sebab Kg Baru adalah dibawah kawasan member dia.. so dapatlah setiap hari dalam 35 bungkus untuk edaran opis dia.....

Aku cam biasa numpang makan jelah...


ni plak pencuci mulut kami.. mangga ni bawak dari kg di Muo.. eeermmm... sedapppp... aku memang suka buah mangga ni.. orang muo panggil buah mangga buah asam.. ahaksss..


Telur Asin akak aku beri... sebiji je aku rebus....


telur lagi..... tapi ni plak telur masak kicap... simpel je ..janji berkuah...


Hah yg ni special skit.... Cendawan goreng tepung dan udang goreng tepung .. En Hubby memang suka ... meratah je....

Simple je kan lauk aku... lantaklah.. janji perut kenyang... dah balik sampai umah kul 6.15 petang..... redha jelahhhh... ahahakssss...........

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Friday, August 28, 2009
6 comments
categories: |



sebenarnya minggu lepas aritu kalo tak silap, ada org poslaju nak hantar bungkusan utk aku..
dan alamat tu ialah alamat umah...
so dia mai la umah... dia bunyi loceng agaknya....ding dong bell..
ding dong bell ..takde jawapan...

mana nak ada jawapan kalau dah aku laki bini kejer.. kuar pagi.. matahari terbenam baru balik rumah kan...
nampak gayanya terpaksalah aku gi wat self collection kat pusat dia...tapi... adohai.. jauh tuuu... bangi... umah aku kajang.. nak ke bangi tu.. satu hal plak....

Hhahahah.....korang nak tahu apakah barang itu dan dari siapakah barang itu??

tungguuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...
aku akan wat entry full pasal barang tu?
tungguuuuuuuuuuuuuuuuu...

*tak pernah aku wat entry camni kan... entry pancing2 buat org marah kene tunggu.. hahahaha

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on
6 comments
categories: |

Actually masa aku balik kg hari tu.. sebenarnya aku ada hajat gak... nak tahu per.. hah ni.. tgk ni....



ingat tak.. hari tu... aku ada citer akak ipar aku yang kahwin lebih kurang aku dah mengandung... salah satu usaha dia ialah makan pil ginseng nilah... so mak aku suruh aku cuba.. kot-kot mana tahu menjadi gak...aku pun mcm biasalah.. apa je cara yg org kata bagus aku cuba .. manalah tahu kot diizinkan allah...



hari sabtu tu aku sampai ke umah mak terus akak ipar aku si Hawa tu bawa aku gi kedai ni.. memula aku ingatkan kot kedai ubat besar ke kan.. rupanya kecik jer kedai dia.. yang baju biru tu bini uncle tu... dia bawak aku masuk jumpa lakinya...



Masuk je dalam.. 1st skali uncle tu tanya aku samada dah berubat dengan dr kat hospital atau belum.. kalau belum dia suruh jumpa dr dulu.. aku pun ckplah.. aku dah treatment bagai... bla..bla..bla... aku kaunseling dengan dia...

Uncle tu pun amik tekanan darah aku, nadi aku semua.. lepas tu pelik tau ..dari tapak tgn aku dia boleh tahu aku cam ner.. dia kata masalah aku per.. sama weh dengan apa yg dr ckp... hebat-hebat... aku pun iakan lahhh.. dah memang betul pun kan...

Lepas dia check aku dia check laki aku plak....



Then lepas check semua tu.. dia suruh aku makan pil ginseng.. 24 biji sehari.. sekali makan 4 biji buat 3 kali sehari... tapi bulan puasa ni aku buat 2 kali jer....

mujur plak ubat tu kecik-kecik jer.. kalau besar.. mau tercekik aku nelannya...Kos nak beli plak weh.. adohai.. beratus weh... 2 minggu punya makan aku kena RM 180.00
ubat ni uncle tu buat sendiri katanya.. resepi atuk nenek moyang dia dulu-dulu...
dia kata kalau ubat tu tak habis tapi dah ngandung.. dia suruh pulangkan balik balance ubat tu.. sebab nak buat ubat tu punyalah susah dan mahal...

takpelah.. duit leh cari... aku usaha jelah.. kot serasi ngan aku gak kan... yg buat aku yakin sebab akak ipar aku pun ngandung bila makan pil dia.. dah le tu member akak ipar aku pun ngandung gak .. so tu yg aku confident tu..

Anyway.. koranglah doakan aku ekk... inilah salah satu cara yg tinggal untuk aku dapat baby... doakan ekkk...

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Thursday, August 27, 2009
21 comments
categories: |

Amacam malam tadi .....korang gi tak sembahyang Terawih ?

aku?

Alhamdulillah...setakat ni semestinya la gi..kalau tak mesti dah tak berani nak tanya korang kan..tengah awal-awal ni lah harus gi lagipun semangat pun tgh membara ..... dan kebetulan tempat aku ni buat 8 jer.. so takkan 8 pun tak larat kan...

tapi jgn tak tahu.. 8 pun ayatnya panjang tau... ahahkskssks...

Harap-haraplah dapat gi Terawih sepanjang ramadhan...

p/s:- sejuk hati bila tgk En hubby dan aku bergandingan ke masjid mengerjakan sembahyang terawih..

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on
6 comments
categories: |

Hari nie dah masuk hari ke 4 berpuasa. Alhamdulillah..... Dah 2,3 hari menjenguk blog kawan-kawan.... Kebanyakkan tunjuk skill masak dan hasil air tangan masing-masing khas suami dan anak-anak tersayang...

Haha.. jgn terkejut plak kalau blog aku, tak byk entry masakan ..... setakat ni dah 4 hari berpuasa baru 1 sekali aku memasak untuk berbuka posa bersama En Hubby aku... selebihnya aku makan masakan 'tunjuk-tunjuk'. Mesti korang pikir napelah wife si Baharudin ni pemalas kan..kan...kan... tul tak... hahahahaha...

Memang pemalas pun...memang aku ngaku pun...Nak tambah pemalas lagik, bersahur pun makan roti gardenia jer... kejap roti telur... kejap roti sardin.... hah.. pemalas ke kalau gitu?
tak kottttt.... sebab dah En Hubby aku yg nak... aku ikut jelah.. padahal lauk berbuka pun ada lagi.. tapi dia tetap nak roti gak... aku angkat tgn bersyukur jelahhhh.... hahahhahha...

So untuk pengetahuan korang bulan posa ni aku amik keputusan nak masak.... weh..weh.. wehh.. apa ni.. wehh... ketawa besar plakkk... betul laahhh.. aku kata aku nak masakkkk....

korang ni.............. percayalah wehhhhh.................

Gini citernya.... selama beberapa hari aku beli lauk tunjuk-tunjuk ni... aku tgk mahal giler dah sekarang.. ikan sekor masak berlauk pun dah Rm 4-5 dah..... takkan nak makan ikan je kan.. harus ada sayur... ada air tebu ker.. atau air mata kucing ker.... lepas tu harus ada murtabak ke.. atau kuih muih ke kan.... so kat situ je dah berapa korang kira.... mahal wehhh... lari bajet bulanan aku.... baik aku masak....... jimat dan sedap.............

lagi plak kan ke gelombang H1N1 ke 2 akan datang kan.. so langkah berjaga-jaga lah aku ni....

hah..camner.... korang caya tak ckp aku ni.....see.. aku kan buktikan kat korang yg aku memasak bulan ramadhan ni.. tgklah...

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on
5 comments
categories: |


Kalu tgk tajuk kat atas tu.. mcm tajuk umah aku je kan..
Tapi aku bukan nak citer kisah umah aku di Kajang ni.. yang aku nak citer kisah umah mak aku kat kg di Muar tu.. sebenonya umah ni dibina pada tahun 2004-2005 yang lalu.. sebelum ni umah aku umah kayu jer.. memang uzurlah umah aku masa tu.. maklumlah orang susah... ingat lagi aku.. umah lama aku tu dulu jenis umah lantai atas tu.. yg kat bawahnya ada jaring-jaring.. ayam itik semua boleh masuk tu.... (alamak gambo plak takde...)

masa tu kan.. masa aku dah keja kan.. bila tiba time nak raya kan.. aku sakan kemas umah.. maklumlah bf nak datang... masa tu siap tukar tikar getah... kena ada tikar getah.. sebab lantai dah jarang-jarang pecah, kopak bagai kan...

Tikar getah plak takleh beli sikit.. kena beli sekayu gitu.. umah lama.. besar..
Tapi yg jadi memori aku umah lama tulah majlis perkahwinan aku dijalankan... masa tukan.. majlis aku kena buat pelamin kat luar.. sebab umah mak aku dah repot lantainya... masa abang aku kahwin kan... siap bertongkat lantai umah aku tu.. kena tongkat sebab bimbang roboh lantainya... so masa majlis kahwin aku we all fikir baik buat pelamin kat luar je... senang...

masa tu ingat lagi aku.. arwah abah selalu ckp nak umah baru.. nak umah baru... tapi apakan daya walaupun kami adik beradik ramai tapi kami tak mampu nak buatkan mak dan abah rumah batu.. masa tu abah nak umah batu...

sedih sgt tau.. masa tu aku kecik lagi.. takdelah kecik mana.. kiranya dah remaja gak.. masa tu aku berazam kalau aku dapat kejer tetap aku nak buatkan mak abah umah... alhamdulillah doa ibu bapa aku.. aku dapat kejer tetap kat kerajaan.. masa tu aku tak sabar nak buat pinjaman perumahan....aku pun tanyalah pejabat aku camner prosesnya...

tapi malang seribu kali malang.. sungguh susah masa tu nak buat loan perumahan.. byk syarat-syarat yg kena dipatuhi....antaranya :-
1) aku kena confirm 3 thn dulu
2) aku kena pastikan tanah tu nama aku

kedua-dua syarat tu tak cukup lagi buat aku masa tu.. kecewa memang kecewa.. masa tu gaji aku RM 583.00 jer.. tapi berangan nak buatkan mak abah umah batu...frust giler aku masa tu...

masa tu aku ckp ngan mak suruh sabar aku confirm 3 thn.. pinjaman yang aku layak masa tu 60k jer.. tapi oklah kan.. 60k kalau nak buat umah batu kat kg memang cukup kan.. tapi yg jadi masalahnya bab nak tukar nama geran tanah tu .. takut sgt aku... sebab bab tu memang sensitif... maklumlah adik beradik aku ramai.. tanah sekangkang kera... so bab nak tukar2 nama aku sorang tu yg aku risau tu...

So disebabkan itulah aku tak jadi nak buatkan umah mak aku masa tu.. itulah antara-anatara dugaan yanga da pada aku masa tu.. pening kepala mikir masatu.. tapi dipendekkan citer...

Syukur alhamdulillah....Allah makbulkam impian mak abah aku...

Kebetulan tanah kami yg kat belakang umah aku tu.. kerajaan nak buat highway by pass ke melaka-muar-batu pahat...So kami pun diberi pampasan ... dengan duit pampasan tulah mak abah buat rumah yang sempurna untuk kami adik beradik berkumpul...
harapan mak abah.. kalau mereka dah tiada... mereka mengharapkan anak-anak mereka tidak berpecah belah.. still balik kg dan berkumpul adik beradik, cucu, cicit, anak saudara semua...

Now.. impian abah setakat ni memang terlaksana... kami adik beradik memang berkumpul dirumah ini apabila tibanya syawal ataupun saja berkumpul-kumpul....

Tapi aku still bimbang.. sebab... setakat ni mak masih ada.. kalau mak dah takde adakah family aku akan berkumpul seperti hari ini?

Hanya allah yang lebih mengetahuinya... tapi ikhlas aku luahkan.. aku memang mengharapkan family aku dapat berkumpul adik beradik... maklumlah keluargaku.. keluarga besar... anak saudara pun dah dekat 40 orang.. kalau mereka tidak berkumpul.. aku bimbang mereka tidak kenal sepupu atau saudara mara lagi... betul apa yg mak abah fikirkan...

Akhir kata dari aku... jika adik beradik ku membaca luahan hati aku ini...

Aku memohon dan bersujud kepadamu...jika mak dah tiada nanti baliklah.. baliklah berkumpul seperti dulu-dulu...seperti zaman kecik-kecik dulu.. buangkan segala sengketa, segala perasaan marah atau ketidakpuasan hati...

dan bagi abang dan kakak iparku.. aku memohon agar anda kalian memahami maksud tersurat impian mak dan abah dulu... jika anda semua telah berumahtangga dan menetap diperantauan.. baliklah... baliklah sekurang-kurangnya dihari raya... sewaktu syawal menjelang tiba....hanya itu saja cara yg dapat mengeratkan keluarga kita...

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Wednesday, August 26, 2009
8 comments
categories: |


Sabtu lepas aku balik kg Di Muar.. Memang setiap tahun bulan ramadhan aku akan cuba luangkan masa untuk balik berbuka posa dengan mak di kampung..
Sampai je Muar aku terus pegi pusara abah dan atukk.. rindunya... rindu sgt dengan mereka... memang menjadi kebiasaan aku sebelum jejak kaki ke rumah aku akan singgah pusara mereka dulu..

Selalunya aku pergi berdua dengan En Hubby.. tapi kali ni.. konvoi dengan akak aku....kali ni aku cuma sempat bacakan yassin untuk arwah je.. selalunya aku akan bercakap-cakap dengan mereka... aku akan cakap dan luahkan apa yg terbuku kat hati aku.. tapi kali ni disebabkan akak aku ada so aku control skit...

Kalau tak berjurai-jurai air mata aku....cedih tau...

So inilah uolls.. pusara arwah abah dan atuk aku... sebelah menyebelah kan.. kebetulan.. takdir tuhan...



Hanya doa yang dapat aku titipkan buat mereka... semoga arwah abah dan atuk dijauhkan daripada seksaan kubur, seksaan api neraka dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman... al-fatehah....

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Tuesday, August 25, 2009
7 comments
categories: |

pppssstttttt.......... betul ker.....

Ada orang ckp kan....ister-isteri kan... kena kan.. guna kan.. henset kan.. yg ado 3G.......

Nak tahu sebab per....

sebab........ suami-suami takleh menipu lagi...


betul ker.......

Kalau aku ......sesuai kot....hehehe...cemburu seehhhh....

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Monday, August 24, 2009
7 comments
categories: |

Salam Ramadhan Al-Mubarak untuk semua pembaca Blog Diarihatiku...
Hari ni dah pun 3 hari kita berpuasa...alhamdulillah syukur padaNya...kerana kita diberi kesempatan untuk menikmati dan menghayati bulan yang cukup mulia ini...

Entah kenapa.. tiba-tiba aku teringatkan zaman budak-budak dulu... bagaimana gembiranya menyambut bulan yang mulia ini.... pelbagai perasaan yang bermain dibenak aku masa tu....rasa syahdu... rasa tenang... rasa rindu... kelakar dan sebagainya...
ya Allah... betapa bersyukur aku kerana diberi peluang untuk merasai dan melalui bulan yang dimuliakan ini...

Pada ketika ini..pelbagai kenangan yg bermain dibenakku...Bila tibanya bulan puasa... aku sungguh rindukan kampung halaman aku di Muar... rindukan suasana dulu-dulu semasa berpuasa bersama keluarga besar aku seramai 14 orang adik beradik tu...kecoh tau masa tu... riuh rendah jadinya... saat nak menunggu pengumuman berbuka tu, suasana bising dengan hiruk pikuk gelagat adik beradik aku... Bila terdengar je suara azan berkumandang.. suasana bertukar dengan sunyi sepi... khusyuk menikmati juadah yg disediakan oleh mak....

Ingat lagi waktu zaman persekolah sewaktu baru belajar untuk berposa... badan lemah gemalai mcm nak pengsan... Arwah abahlah yang akan mengipas menggunakan suratkhabar untuk aku tahan sampai berbuka posa... mcm-mcm kata semangat yang dia berikan pada aku ketika itu...pernah gak... masa zaman sekolah dulu.. punyalah panas terik bulan posa tu... arwah abah sampai bekalkan aku ais untuk ke sekolah.. ais tu abah pesan suruh tuam-tuamkan kat sekitar leher, ubun-ubun dsbnya... kelakar kan... aku tahu ..abah nak ajar anaknya berposa...

satu lagi... bulan posa ni gak.. aku teringatkan arwah atuk aku yang meninggal sama ngan arwah abah... selang 6 bulan je they all meninggal....padahal zaman mereka hidup.. mereka saling bergaduh sesama sendiri tau... last-last.. meninggal jarak yg dekat manakala kubur pun sebelah menyebelah je... tulah .. kuasa tuhan kan... semoga Allah melimpahi rahmat ke atas kedua-dua roh mereka... al-fatihah....

Korang nak tahu tak... dulu kan.. arwah atuk dan abah saling bertengkar.. ada je yg tak kena... riuh pikuk bebelan Atok dan abah masa tu... semuanya takkan berulang kembali.... ianya hanya menjadi kenangan yang paling indah untuk dikenang... untuk dirindui...bila petang menjelang sebelum berbuka... arwah Atok sebok di dapur dengan mak untuk menyediakan juadah berbuka... abah plak kejernya buat air teh o panas...

Kalau sahur plak... arwah atuk dengan mak dan arwah abah yg paling sibuk sekali.. kul 4.30 je mereka bertiga dah bising kat dapur... siap semua abah akan panggil aku dan adik beradik yg lain untuk bersahur.. masa tu arwah atuk selalu buat kerabu pegaga, acar ikan atau acar telur... begitu rindu... rindu sekali.... sangat rindu... dengan air tangan arwah atuk.....

kalau dibandar ketika ini.. aku hanya berbuka 2 suami isteri.... tapi dikampung suasananya lain... masih aku ingat ingat... bila tiba waktu berbuka... penuh hidangan... sehinggakan tak tahu mana satu nak dimakan.... jiran tetangga ramai yg menghulurkan juadah berbuka... selepas itu mak akan membalas pemberian mereka ....tapi dibandar... tiada lagi suasana sedemikian....tpi aku still lakukan semua tu... biarlah orang tidak membalasnya pun...

Aaaarrggghhhhhhhhhhhh... sungguh indahnya .. suasana itu kan....

selagi hayat dikandung badan aku tak akan lupakan..... selagi Ramadhan ku tempuhi dan lalui...selagi itulah... aku akan kenang.. dan insyaalah... jika ada rezeki aku ramdhan ini... aku akan ceritakan semua kisah ku ini pada anak-anak aku....Biar mereka merasakannya...insyaallah....

Buat seluruh keluargaku....

kak long, kak ngah, kak uda, abang pah, abang man, ancik, uteh, abang lid, abang noh, deris, razak dan ayun.... aku ucapkan Selamat Menyambut Ramadhan... Maaf kan aku.. jika ada tersalah silap, terkasar bahasa, termakan, terminum, terambik, tercuri, terngumpat, terngata, ter..ter..ter... ya...

Kalau boleh ku ulang masa... aku akan pastikan zaman kanak-kanak aku tidak senakal yang pernah korang tahu....

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on
6 comments
categories: |

Horeeyyyy... balikkk kampungggg,.... ooooooooooo...balikkkkk...kampunggg.... hati girang.....

fulamakkk... girangnya hati aku hari ni dapat balik kg aku sambut posa ngan mak dan family semua... hihihi....

Tapikan..... adohai.. dalam girang-girang ada gak yg sedihnya....wawawawawawaaaaaaaaaa........

En Hubby ada kejer plakkkk... adohaiiii.... 1st ramadhan pun ada kejer... camner ni.... kejer..kejer...kejer.....

Niat dihati nak balik lepas sahur... rupanya... kena balik lepas zohor plakkkk.... adohaiii... berapa jam je aku dapat jumpa mak aku niiiii.........

Eeeeeeeeeeeeee...menci..menci..menci.... Asyik aku je kena berkorban dan mengalah dengan dia....... eeeeeeee... menci tul ler.............

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Saturday, August 22, 2009
6 comments
categories: |

Ramadhan menjelang tiba...aku rasa kejap je masa berlalu....so sempena bulan Ramadhan yang akan menjelang tiba aku menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf kepada anda semua.. tak kiralah siapa anda, yang penting kita semua adalah umat islam.....umat Nabi Muhammad...

Kenapa aku minta maaf dengan korang?

Sebab.....

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan
"Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut":

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali.
Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-aminkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

hah... inilah sebabnya....

So.. dikesempatan ini... aku sekali lagi MEMOHON MAAF ya.......maaf kalau-kalau ada salah silap, terkasar bahasa, terumpat, terngata, terambik, termakan, terminum, ter...ter...ter....ter....

MAAF kan aku ya....

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Friday, August 21, 2009
5 comments
categories: |

Kat opis aku buat sambutan bulan Ramadhan.. sempena nak berposa ni kan... so kami semua kena buat pot luck... aku dengan sikembar kena bawa ayam goreng je... aku sebelah..dia sebelah..dan kembar dia sebelah gak...



Seronok weh... byk sgt makanan yang ado... Kak pah.. siap masak nasi kat opis tau.. dah ler tu.... siap goreng sayur tu.... tak tahan tul aku nengoknya... hebat pantry opis aku kan...

Nilah antara lauk-lauknya.... mcm nak tido kebun aku rasa... mana taknya.. pepagi dah makan nasi lauk tengahri gitu... adohai...



ni plak antara member-menber aku yg melantak sama ngan aku ...




Meriah tu...



Nak makan harus posing dulu kan.... tuan tanah nak posing gak weh....










Lawo gak muka aku kalau tak pakai cermin mata ekkk.. wakakakka ayat pasan... wekk..wekk.bluewekkkkk... ahahaksksks....

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on
7 comments
categories: |





Weh apa ni wehhh..... demonstrasi ker weh... sama je bajunya tu...nape ekkk...

^
^
^
^
^
^
^
^
^

Hah... nak tahu nape..... gini citernya....act semalam aku kena gi berarak kat depan SOGO, Jalan Tunku Abdul Rahman tu...sempena dengan Kempen Kibarkan Jalur Gemilang.... surat yg aku terima kata wajib.. so ..kena gilah kan... nama pun wajib.. tak gi kang berdosa plak... so dengan berbaju kurung aku gilah SOGO tu...takpelah.. sesambil kibarkan Jalur Gemilang nanti aku kibarkan kain-kain yg ado kat Jln TAR tu.....ahahhaksss.....



Actually memula aku malas nak gi.. maklumlah.. semua ready dengan T-shirt merah.. aku je dengan beberapa orang yang tak dapat t-shirt tu..takkan nak gi kempen dgn baju kurung plak kan... tapi bila aku mikir.. takpelah.. takkan tak dapat t-shirt takleh keje plak kan.. so aku gilah gak...padahal ..bengang gak...orang lain dapat kita ni tak dapat.. tapi apalah sgt kan... ceh wah.. ayat memujuk hati...

Ok sambung citer Jalur Gemilang tu...

Kul 1.45 ptg aku dah ready dah kat depan SOGO tu... tunggu menteri datang dalam kul 2.45 gitu... aku gi pun mcm tercengang-cengang gak.. sebab tak tahu nak buat per.. takde taklimat ke apa kan.. ikut jelah.. apa arahan polis.... wakakakkaka....haru tul...

sampai je sana adalah orang kementerian yg dok beri bendera sorang 4 batang...suruh kibarkan dan pegang.. aku pegang jelah.. ahahksksk... semangat tu.. bila pegang bendera.. sayang tul negara aku Malaysia ni.... kibar bersemangat aku...





Kul 3.00 petang cam tu...sampai YB Menteri... terus je YB menteri dok edar bendera dari satu kedai ke satu kedai... yelah kan... bendera free... dari pemerhatian aku takde pun kedai-kedai yg menggantungkan bendera tanda kemerdekaan... menteri datang beri bendera tu pun mereka dok tercengang-cengang nak gantung kat mana.. adohaiiii....


jauh gaklah... aku berjalan weh... naik sakit kaki aku.... aku berjalan dari opis aku kat sime darby hinggalah ke stesen lrt masjid jamek.... fuuhhh... memang semangatlah aku .....kelazzzzzzzz...kan.....

tgh dok sibuk mengibarkan bendera tu.. aku sempat gak bergambar dengan artis... si yazer ni... selamba dek aku pegang dia then beritahu aku nak bergambar dengan dia... wakkakakakak.... takdelah minat mana pun... tapi dah nama artis.. layan jelahhh.... ada gak artis lain.. tapi aku tak berapa nak kenal... aku senyum-senyum kambing je....cian plak aku tgk artis tu kan.... takde sapa nak amik gambo dia....

kiranya kan.. lama gak aku berkempen tu... dekat kul 5 aku balik terus ... tak larat dah ngikut YB Menteri jalan sampai Petaling Street... lagipun kat surat arahan aku sekitar Jln TAR je kan.. awatnya aku nak gi sampai Jln Petaling ....

so dengan kaki yg sakit aku pun blah ke opis En Hubby naik LRT....tapi kan...
Adohai.... ingatkan terus balik.. rupanya kena tunggu plakkk.... sebab En Hubby aku tu... berkempen di Kg Baru plakkkkkk... adohaiii... nunggu leer aku kat stesen LRT tu...

Kul 5.30 ptg.. En Hubby sampai... zassssss ...aku bla balik kajang.... fuh lega... dapat rehat....


Read More
Posted by Diarihatiku1976 on
8 comments
categories: |

Pengumuman...pengumuman ...pengumuman....

Aku dgr berita TV3 malam tadi... YB Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan berkata... perhimpunan sambutan merdeka di Bukit Jalil, Kuala Lumpur pada 31 Ogos 2009 adalah DIBATALKAN.... digantikan sambutan yg lebih kecil dan bermakna di Parlimen....

Hooooreeeyyyyyyyyyyyy............

Takdelah aku kena gi Bukit Jalil.... almaklumlah... arahan kata wajib.... kalau tak gi.. kena tindakan tatatertib katanya.....

Syukur.. alhamdulillahhhhhh.......

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on
7 comments
categories: |

Actually N3 ni saja je nak luahkan perasaan..lama tak luahkan perasaan kan.. lagipun nak bulan posa ni.. kena luahkan skit.. kalau tak kang berdosa je aku...

Ok.. gini citernya... aku ni sebenarnya baru je menceburi bidang blog ni.. setahun jagung lagi... jagung muda.. tapi kalau dah nama jagung muda mestilah bestkan.. manis... ahahakkk perasan.. tapi yang mendukacitakan aku... napelah.. ada je org tak puashati dengan aku ekk... komen-komen yg diberikan di N3 aku tu.. ayatnya lain mcm skit... mcm takde perasaan ke.. atau memang saja nak timbulkan perasaan ekkk.. kompius aku.. rasanya aku setakat ni alhamdulillah ..belum lagi meninggalkan tapak atau mengomen blog orang ngan ayat yg menyakitkan hati...

Tapi aku tgk semenjak 2 menjak ni selalu plak aku dapat komen-komen yang tak bernas langsung... adohai...

memula mcm malas nak amik pot benda ni semua.. tapi aku tgk makin menjadi plak....yelahkan.. kita ni takde kuasa nak tahan orang dari masuk blog kita... yg kita tak private nape kan... salah kita gak kan... open bagai...

Tapi yelah aku nak nasihatlah pada oreng-oreng yg meninggalkan komen tu ... berbudi bahasalah.... kalau tak suka jgn add link aku ataupun jgn komen...

Aku menceburkan dunia blog ni pun just nak cari kawan ramai dan nak bertukar-tukar pandangan, fikiran, idea dsbnya... bukan nak mengutuk-ngutuk...

Maklumlah.. akukan tak beranak.. hanya ada laki jer.... so.. dunia blog aku hanya berkisar aku. laki, kejer dan keluarga jer...

kalau dah dunia aku cam tu.. jgnlah kutuk aku plak... kalau minat... baca.. tak minat blah jelah... ni tinggalkan komen merendah-rendahkan aku nape...
alahai.. takde otak tul ler...

oklah ekk.. malas dah aku nak bebel byk-byk.. buat berdosa aku jer... so kalau ada salah silap aku minta maaf jelah... kenalah minta maaf kan.. kang mati mengejut payah plak....oklah... bye.. daaaa...

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Wednesday, August 19, 2009
16 comments
categories: |

Sambung story sabtu lepas, aku citer skit kisah memasaknya aku..... waakkakakka... byk plak entry memasak aku kan... tiba-tiba mood memasak dah datang balik... hehehehe dah nak bulan posa ni macam-macam mood boleh resap dalam badan .. so lepas settle semua aktiviti harian, aku ajak En hubby gi Kedai Aceh depan umah aku.. nak beli daun sup, daun bawang, daging cincang skit, kentang dan sebagainya .... hah....cuba teka apakah resepinya....

Jeng, jeng, jeng Bubur lambuk daaaaa... tetiba plak tekak aku nak makan bubur lambuk... dalam kul 1.30 tengahari gitu aku mulalah aktiviti memasak aku...kelentung kelentang kat dapur... huhuhuhuhuuu tak tahan weiiiii bau-bauan terlampau..

dan akhirnya...Alhamdulillah... dapat gak aku makam bubur lambuk hari tu.. gambaq.. nan adooo... maklumlah ngidam, semua main sebat je terus.... lupa dah nak snap bagai...

Tapi bubur yg aku buat ni bubur lambuk johor .... sebab maklumlah.. bubur lambuk ni pelbagai resepi ado...so kalo org johor dia tahulah kor.. mana rupanya.. lebih kurang mcm bubur biasa tu gak.. bezanya taruk semua benda yg aku tulis kat atas tu je... ahhakss...

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on
10 comments
categories: |

Ini aksi masa lepas gi floria... lepas sakan posing.. perut lapo plak... akak aku ajak makan satay kajang.. aku onjelah.. org nak blanja kan... ahahahkss...
masa ni dah lewat malam dah.. dah kul 11.15 mlm dah.. tapi melantak lagi...



aku makan mee goreng... memang superb mee goreng dia ni...


satay yang berkalori tinggi.. wakkaka...


Sinilah tempat yg aku selalu makan... gerai depan masjid kat kajang.. memang sedap.. tak rugi keluar duit... memang berbaloi-baloi....

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Tuesday, August 18, 2009
5 comments
categories: |

16/08/09 Ahad..
Ahad yg lepas En Hubby aku gi class aku duk umah sesorang.. lor mestilah sorangkan... nak duk ngan sapa plak... dah memang aku sorang..

so lepas aku membasuh baju, menyidai baju, sapu, mop, tukar cadar katil semua aku pun mikir nak masak untuk makan tgh nanti.. walaupun En Hubby pesan jgn masak.. tapi aku rasa mcm dah gatal tgn plak nak masak... ikutkan memang sukalah kan.. tak masak.. tapi yelah.. sesekali kena gak memasak... kalau tak kang org kata lak....apalah... ina tu.. malas memasak.. asyik makan kedai je.. tgk tu.. badan pun dah beso makan kedai.. kuat ina tu makan kedai.. wakakakaaa....

kan...biasalah kan.. mulut longkang...

Ok berbalik pada citer masak aku tu... so inilah hasilnya... takdelah byk mana pun.. tapi byk gaklah... kira oklah kan.. untuk makan berdua... ahahahkss....


sambal sardin

sayur bendi

Ikan kembung goreng

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on
6 comments
categories: |

Sabtu 15/8/09...
Hari ni mood untuk mengemas rumah datang lagi..tapi beza sikit minggu ni sebab minggu ni aku sempat meninjau-ninjau mini garden di rumahku... alhamdulillah pokok-pokok yg ada tidak susah untuk dijaga.. apatah lagi perlu membaja.. cukup mudah..


Hanya perlu disirami dengan air.. tak kiralah air hujan ke atau air paip... agak-agak kering tanahnya aku harus menyiramnya.. sungguh mudah bukan...
Ikutkan kemahuan aku memang idamkan semuah laman yang menghijau disekeliling umah... tapi apakan daya.. hanya ini yg termampu... tapi aku bersyukur dengan nikmat tuhan...







Di pagi sabtu yg damai.. aku membelai-belai dan bercakap-cakap dengan pokok-pokok yg ada... sementelah pula En Hubby aku yg bz dengan aktivi mencuci kedua-dua kereta kesayangan kami...




Kalau dulu kereta-kereta ini hanya dicuci di car wash tetapi semenjak 3 bulan kebelakangan ini En Hubby begitu rajin untuk mencucinya... tidak perlu lagi ke car Wash untuk mengeluarkan RM 7.00 sebuah....jimat bukan...

Harapan aku agar ianya berkekalan dengan sifat kerajinannya... ahaksksks...

Sekian.. ( wahhhh skimanya... )

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on Monday, August 17, 2009
6 comments
categories: |


Jumaat lepas mcm biasa aku balik dari opis naik train LRT STAR sampai stesen Pudu.. En Hubby jemput aku kat situ.. coz dah dekat dgn opis dia.. aku malas nak sesakkan kepala memang aku sanggup naik train ke opis dia then baru balik ke Kajang... takdelah sesak nempuh jem... kalau tak buat gitu harus aku sampai umah lewat ...


Seperti biasa gak setiap kali aku naik LRT aku dapati masih lagi takde kesedaran kat orang-orang Malaysia tentang bahaya virus H1N1.. Still ramai yg tak pakai musk untuk langkah pencegahan... apa nak jadi ekkk.....camner nak mencegah kalau diri kita sendiri pun malu nak pakai... amik jalan mudah je... lepas tu bila dah kena baru nak nyesal.. baru nak cari ubat... lepas tu ..marah kat kerajaan kata tak bekalkan musk lah.. lembab lah... tak peka lah.. memacam...kerajaan gak yg kena...



Bayangkan.. dengan kapasiti penduduk kita di Malaysia ni.. angka kematian serangan Virus H1N1 ni tinggi tau...setiap hari ada je angka kematian direkodkan... nape leh jadi gitu ekkk... dahlah tu... cukup-cukuplah makan angin kat luar negara... kalau duit lebih pun bawak-bawaklah nyimpan dulu.. dah reda nanti leh jln lagi... ni ada duit je dok makan angin luar negara.. konon mewah le tu.. konon mampu...


Tapi yg i surprise hari Sabtu yang lepas member i ckp Menteri Pelancongan ada 4 interview dengan media dan 2 adalah drpd overseas publication (UK & US). Dua2 wartawan ckp yang they all tak kisah dengan virus H1N1 ni sebab dia orang dah biasa dengan winter flu... surprise i dgr uuu....lagi satu... ada gak yg kata wabak SARS lebih bahaya dari H1N1... sebab SARS dulu lebih 1000 angka kematian yg dicatatkan...


Tapi...tulah ekk... kita ni kena jagalah diri kita sendiri... jgn dah terhantuk ..baru nak mengalah...
sayangilah orang tersayang....tak kira wabak apapun.. amik langkah pencegahan...

Mencegah .. lebih baik dari mengubati.. tul tak...

Read More
Posted by Diarihatiku1976 on
1 comments
categories: |
Blog Widget by LinkWithin

Contact

E-mail :- azlina_1976@yahoo.com
No tel : - 012-2792008
Facebook :- Azlina Abd Rahman
skype :- camarputih00

Blog Archive

Sila Klik Di Sini

GET HAPPY

FOLLOWERS